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Offline Brakepad  
#1 Posted : 06 November 2009 22:10:20(UTC)
Brakepad

France, Metropolitan   
Joined: 25/08/2008(UTC)
Posts: 633
Location: Montlouis sur Loire, France
Hi,

I wonder if somebody could explain the differences between different years' 3005 model, as I understand that, between 1954 and 1972 several versions were manufactured (lettering, reverse switch, and so on).

Many thanks.

check out http://maerklin-back-on-track.blogspot.com if you like to see how old Märklin locos are brought back into life! (in spanish by the moment)
Offline intruder  
#2 Posted : 06 November 2009 22:49:44(UTC)
intruder

Norway   
Joined: 16/08/2006(UTC)
Posts: 5,382
Location: Akershus, Norway
The versions of 3005, according to Märklin Archiv:

All 3005 models:
Rotes Gußfahrgestell, drei angetriebene Achsen, Vorlaufgestell aus Blech, Nachlaufgestell aus Guß. Schwarzes Gehäuse, kupferfarbene Kesselringe, erhabene Aufschriften, Betriebs-Nr.: 23 014, angesetzte Handläufe und Griffstangen, Witte-Windleitbleche. Zweilicht-Spitzensignal und Kupplung Typ 6 E vorne. Vierachsiger Tender (2' 2' T 31) aus Kunststoff mit blanken Speichenrädern.
Länge 24,5 cm.

Differencies
1954-1955, version 1:
Vor- und Nachlaufgestell rot, Vorlaufräder mit 6 Speichen, "Märklin"-Embleme auf erhabenen Flächen an den Zylindern, vordere Kupplung in einem Schlitz geführt, Lampenstangen, rote Trittstufen an der vorderen Pufferbohle. Lokgehäuse aus Kunststoff, Windleitbleche angesteckt, erhabene silberne Aufschriften - u.a.: "DA 800" auf dem Lokgehäuse, "DA 809" auf dem Tender.
Kupplung Typ 5 A

1956, version 2:
wie -1, jedoch ab 1956 Vor- und Nachlaufgestell schwarz, Lokomotivgehäuse aus Guß, blanke erhabene Aufschriften, Tender mit Kupplung Typ 6 A.
(bis 1956: Artikelnummer DA 800)

1957-1958, version 3:
wie -2, jedoch ab 1957 Windleitbleche angeschraubt und am Tender Kupplung Typ 6 B

1959-1960, version 4:
wie -3, jedoch erhabene Aufschrift "3005" auf dem Lokgehäuse

1961-1968, version 5:
wie -3, jedoch ab 1961 erhabene Aufschrift "3005" auf Lok und Tender

1971-1972, version 6:
Vorlaufräder mit 9 Speichen, ohne Lampenstangen, auf den Zylindern anstelle des "Märklin"-Emblems nur noch erhabene Fläche, vordere Kupplung nicht mehr in einem Schlitz geführt, Trittstufen an der vorderen Pufferbohle schwarz, ohne Handschalthebel, ohne Aufschrift "3005" an Lok und Tender
(ab 1973 nicht mehr im Sortiment / 1973 - 1980 ausgeliefert als Teilesatz 3905)

In addition, Märklin 3097, 1969-1970, version 1:
Rotes Gußfahrgestell, drei angetriebene Achsen - davon zwei über Kuppelstangen, vereinfachte Gestänge mit Sprengringen befestigt. Gehäuse schwarz, Witte-Windleitbleche, erhabene und schwarz überlackierte Aufschriften, Betriebs-Nr.: 23 014, vorderer Rahmenteil rot, keine Fronttreppen, keine angesetzte Pufferbohle, keine Lampenstangen. Angesetzte Handläufe und Griffstangen, Führerstand hinten offen. Zweilicht-Spitzensignal und Kupplung Typ 6 E vorne. Vierachsiger Tender (2' 2' T 31) aus Kunststoff, Radsätze mit blanken Speichenrädern.
Kupplung Typ 6 B.
Lok und Tender mit erhabener Aufschrift: "3005"

3097, 1970, version 2:
wie -1, jedoch Lok und Tender ohne erhabene Aufschrift: "3005"

Primex models:
Primex 3191, 1985:
Rotes Gußfahrgestell, drei angetriebene Achsen, Vorlaufgestell aus Blech, Nachlaufgestell aus Guß. Gußgehäuse, schwarz, kupferfarbene Kesselringe, weiße DB-Embleme und weiße Aufschriften, Betriebs-Nr.: 23 105, angesetzte Handläufe und Griffstangen, Witte-Windleitbleche. Zweilicht-Spitzensignal und Kupplung Typ 6 E vorne. Vierachsiger Tender (2' 2' T 31) aus Kunststoff mit blanken Speichenrädern.
Kupplung Typ 6 B.

Primex 33005, 2000-2001:
Rotes Gußfahrgestell, drei angetriebene Achsen, Gestänge und Räder brüniert, Vorlaufgestell aus Guß mit kleinen Rädern (7 Speichen), Nachlaufgestell aus Guß. Gehäuse schwarz, gedruckte Aufschriften, Betriebs-Nr.:023 033-4, "HENSCHEL"-Fabrikschilder auf den Zylindern, angesetzte Handläufe und Griffstangen, Witte-Windleitbleche. Zweilicht-Spitzensignal und Kupplung Typ 6 E vorne. Vierachsiger Tender (2' 2' T 31) aus Kunststoff mit blanken Speichenrädern, "HENSCHEL"-Fabrikschild an der Tenderrückseite.
Kupplung Typ 6 B.
Best regards Svein, Norway
grumpy old sod
Offline Brakepad  
#3 Posted : 06 November 2009 23:09:57(UTC)
Brakepad

France, Metropolitan   
Joined: 25/08/2008(UTC)
Posts: 633
Location: Montlouis sur Loire, France
Many thanks Svein,

I got a 3005 with a 6-spokes front truck axle, and with the "Märklin 23014" lettering on one side, "3005 23014" on the other.

From the comments, I understand that it's a 59-60 model?

Thanks.
check out http://maerklin-back-on-track.blogspot.com if you like to see how old Märklin locos are brought back into life! (in spanish by the moment)
Offline intruder  
#4 Posted : 06 November 2009 23:28:28(UTC)
intruder

Norway   
Joined: 16/08/2006(UTC)
Posts: 5,382
Location: Akershus, Norway
I have added some more details to the list.

It seems like the 59-60 version was the first with the 3005 lettering, on the locomotive only.
Best regards Svein, Norway
grumpy old sod
Offline GG1 Fan  
#5 Posted : 15 December 2010 06:22:59(UTC)
GG1 Fan


Joined: 30/11/2010(UTC)
Posts: 725
Location: Stamford, CT USA
Um,
Is there any way to translate the German??
Offline RayF  
#6 Posted : 15 December 2010 09:32:17(UTC)
RayF

Gibraltar   
Joined: 14/03/2005(UTC)
Posts: 15,870
Location: Gibraltar, Europe
Here's my software's attempt at translation. Some of it doesn't make much sense either. Sorry!

All 3005 models:
Red cast chassis, three-driving axles, lead frame made of sheet metal, trailing frame from the mold. Black housing, copper boiler rings, sublime, company no.: 23 014, scheduled handrails and handle bars, Witte deflectors. Two light top signal and clutch type 6 E front. Four-axled tender (2' 2' T 31) made of plastic with bare-spoke wheels.
Length 24.5 cm.


Differencies
1954-1955, version 1:
Pre-and postprocessing frame red, lead wheels with 6 spoke, "Märklin" will sublime surfaces of the cylinders front clutch in a slit lamp rods, red steps to the front buffer screed led. Locomotive chassis sublime silver labels - infected plastic, deflectors, among others: "DA 800" on the engine housing, "DA 809" on the tender.
Clutch type 5 A


1956, version 2:
as 1, black but from 1956 pre-and postprocessing frame Lokomotivgehäuse piece, bare sublime, tender with clutch type 6 A.
(up 1956: model DA 800)


1957-1958, version 3:
but screwed from 1957 deflectors 2, and on the tender coupling type 6 B


1959-1960, version 4:
as - 3, however lofty words "3005" on the engine housing


1961-1968, version 5:
as - 3, but from 1961 sublime inscription "3005" on locomotive and tender


1971-1972, version 6:
Lead wheels with 9 spokes without lamp rods on the cylinders instead of "Märklin"-Emblems just sublime surface front clutch no longer in a slit steps to the front buffer screed led, black, without hand lever without writing "3005" in loco and tender
(1973 no longer in our collection / 1973-1980 delivered as subset 3905)


In addition, Märklin 3097, 1969-1970, version 1:
Red cast chassis, three driven axles - of two Wheelsets, simplified linkage with use attached. Housing black, Witte deflectors, sublime and over painted black, company no.: 23 014, front frame part red, no front stairs, no attached buffer screed, no lamp rods. Scheduled handrails and handle bars, cab back open. Two light top signal and clutch type 6 E front. Four-axled tender (2' 2' T 31) plastic wheel sets with bare-spoke wheels.
Clutch type 6 B.
Locomotive and tender with sublime inscription: "3005"


3097, 1970, version 2:
as 1, but locomotive and tender without sublime writing: "3005"


Primex models:
Primex 3191, 1985:
Red cast chassis, three-driving axles, lead frame made of sheet metal, trailing frame from the mold. Cast housing, black, white copper boiler rings, DB emblems and white signs, company no.: 23 105 recognised handrails and handle bars, Witte deflectors. Two light top signal and clutch type 6 E front. Four-axled tender (2' 2' T 31) made of plastic with bare-spoke wheels.
Clutch type 6 B.


Primex 33005, 2000-2001:
Red cast chassis, three-driving axles, rods and wheels lead frame piece with small wheels (7 spoke) browned, trailing frame from the mold. Housing black, printed labels, company no.: 023 033-4, "HENSCHEL" factory signs on the cylinders, scheduled handrails and handle bars, Witte deflectors. Two light top signal and clutch type 6 E front. Four-axled tender (2' 2' T 31) plastic with bare-spoke wheels, "HENSCHEL" manufacturer's data plate on the rear of the tank.
Kupplung Typ 6 B.
Ray
Mostly Marklin.Selection of different eras and European railways
Small C track layout, control by MS2, 100+ trains but run 4-5 at a time.
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